lördag 21 maj 2011

Vulgata kläckning

Så är det äntligen dags för årets första kläckningar av Sjösandsländor i klubbsjön.  Rapporter har kommit under den senaste veckan att det kläcker sporadiskt nu. Vi kom till sjön strax före sju i morse.men vi var långt ifrån först på plats. Arne och Mikael hade landat redan klockan fyra på morgonen för att möta kläckningen och för att vara säkra på att inte missa morgonens första huggvilliga firrar.

Våra flugor var bundna i lite olika varianter och kaffe termosen var laddad.
En snabb check på insektsfronten och kolla om det som ligger i flugasken matchar kläckningen. Jodå, det här funkar nog idag. Kärt barn har många namn: Sjösandslända, Mayflay eller bara dagslända kort och gott.

Ephemera Vulgata
Vi riggade våra spön och satte oss i en av klubbens båtar och rodde ut en bit, hällde upp en kopp choklad och plockade fram några mackor som vi åt till frukost. Det vakar sporadiskt runt båten och Andreas vill fiska meddetsamma. Han kunde börja öva prickskytte på vakringarna med en gång. (ett bra sätt att öva upp kastarmen som vilat under vintern) Det hugger absolut inte på varje vak man kastar, men man kan ju alltid hoppas. Det börjar ganska hugglöst nån timme innan fisket vaknar till liv lite sakta. Vi hade redan från början idag, mer eller mindre bestämt oss för att det skulle bli torrfluga för hela slanten. Fram på förmiddan har fisken vaknat till liv ordentligt, med flera påslag. Ibland sitter den som den ska och fightas lite snabbt för att sedan få friheten åter. (C&R)

Ganska ofta är man inte med riktigt på noterna och fisken hinner spotta ut flugan igen innan man hinner göra ett lugnt och fint mothugg. Det såg ganska mörkt ut på himlen en stund på förmiddagen och då lugnade det ner sej en aning med kläckningar och vakande fisk.

Andreas får chansen att figtas med en regnbåge som landas försiktigt, och får friheten åter en stund innan vi bestämmer med frugan att det är dags för lunchpaus
Lite kött och potatis på brasan och en liten vilopaus innan maten är klar.
Diana "Diddi" Brandin
 Frugan hade tagit med sej is till måltidsdrycken. Här snackar vi om lyxkänsla, med tanke på att klubbstugan saknar både el och rinnande vatten.
Toppenkäk som inte blir sämre av att avnjutas ute i naturen

Efter lunchen skulle vi fiska några timmar till innan det blir dags att åka hemmåt igen. Fisket var helt strålande på eftermiddagen, massor av kläckande dagsländor och riktigt mycket vakande fisk. Nu gäller det att vara på alerten när fisken råkar välja din imitation istället för den äkta varan. inte sitta och sova på sin post.
Jag i matkoma
Vi drar oss mot båtplatsen vid halv sextiden på eftermiddagen och möter Gunnar, Maggan och Isak som är på väg ut för att roa sej med lite kvällsfiske.

Om man summerar dagens fiske så blir facit: att vi har haft en kanondag på sjön, och fisket lär ju bara bli bättre de närmaste dagarna.