måndag 23 maj 2011

Öringhåven fick nytt nät och en bindbeskrivning på en hållbar Mayfly E.vulgata dagslända

Eftersom jag är en aning nostalgisk, så har jag bestämt att min gamla hemmasnickrade håv ska få lov att leva vidare ett tag till. Det gamla nätet var gjort av bomullsgarn som tappat styrkan efter många års användning och många håvade firrar. En och annan krok har nog också gjort sitt. Jag räknade till tre större hål och ytterligare nån trasig maska.
Stjärtfenan hänger utanför håven
Ett nytt håvnät är inhandlat. Förövrigt lite skonsammare för fisken om den ska återutsättas efter fighten.
Ram och nytt nät

31 hål i ramen och nätet är 100 centimeter i omkrets det gör att jag får "sy" med ett mellanrum av ca 3,5 centimeter mellan maskorna.
Halvklart
Börja längst upp (till vänster på bilden) och "sy" varannan sida omväxlande ner mot skaftet.

Jag knyckte en idé från min vän Birger Marelius. Han har också fixat en hemmagjord håv med en fin liten detalj som håller nätet på plats när håven hänger på ryggen. Ett omtag av en skinnrem (ganska grov i materialet) med en tryckknapp (hane) fastskruvad genom remmen ner i skaftet som håller den på plats, med den andra delen av knappen (honan) monterad på remmens ytter ände.
öppet omtag av skinn
Det är jätte enkelt att öppna knappen med ena handens tumme.

Så här tjusigt blir det när grejerna är på plats
.
Ingenting som hänger löst och fastnar i grenar eller liknande.
Håven fick inte bara nytt liv igen. Jag tycker nog att den fick en ordentlig ansiktslyftning också.

Just nu är det hektiskt i sportfiskevattnen här i södern. Dagsländorna har börjat visa sej, fler och fler för var dag som går. Öring och regnbågsfiskaren har årets höjdpunkt runt hörnet. Här visar jag en beskrivning på en relativt lättbunden Sandslände imitation Ephemera vulgata, dagslända eller Mayfly för den som pratar "swengelska" kärt barn med många namn. den är jätteenkel att binda och riktigt hållbar. Om fisken har tuggat på den så skölj bara av den rejält i vattnet, och torrkasta ett par gånger i luften så är den "fit for fight" igen. Jag hade cirka femton kontakter med fisk i helgen på samma fluga innan den fick lov att ge upp. Det var en bamse som gick ner på botten och snuvade mej på flugan mellan några stenar. Snopet men skitkul efter att den tagit halva backingen för mej.

Håll tillgodo.

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar