söndag 29 maj 2011

Jag band lite Sjösandsländor idag.

Idag fick det bli bakkroppar av brunt foam a´la -Claes J:son Sweden Johansson- Jag byter ut Claes stjärtspröt av nylon mot fasanstjärtfjäder som får bli stjärtspröt istället. Min tanke med det är att jag tror att nylonet är så spänstigt att jag missar några krokade fiskar för att fisken skjuter flugan framför sej när den hugger. Fasanspröten är betydligt mjukare och uppför sej faktiskt precis som spröten på den riktiga sländan. Det spelar ingen större roll om jag har fel, för flugan ser ganska läcker ut iallafall. Jag provade även att göra denna varianten där jag hacklar under foamkroppen med två fjädrar som jag skalat bort hälften av fjäderstrålarna på motsatta sidor av stammarna. Dessa band jag in sist vid krokögat och lindade ett varv med den ena runt och under bakkroppen, sen den andra åt motsatt håll och avslutade framme precis bakom krokögat. Tittar man noga på bilden så kan man ana att den står upp på sina egna ben.
Kusiner
Här har jag bundit samma fluga med en polyvinge som kan fiskas brutalt  med lång lina i blåsigt väder utan att den ställer till med några problem med tvinnade tafsar (höger) Dessa flugor är oerhört tåliga och pallar med åtskilliga duster med fisk innan de behöver skrotas. Foamkroppen, hacklet och de ihåliga vingarna på flugan till vänster är mer lämpad för fiske i strömmande vatten där du kan lägga ut flugan utan att behöva kasta många meter lina i luften som kan resultera i att tafsen tvinnar sej. Flugan är däremot i det närmaste osänkbar. En grym fluga i strömmande vatten.

Nu hoppas jag bara att det slutar blåsa så mycket som det gör så jag hinner ut och testa dessa innan helgen.

Nästa vecka blir det nog inte så mycket fiske i min del av Världen. Jag sticker till -Sweden Rock Festival- som hålls i början av juni varje år i Norje, Blekinge mellan Sölvesborg och Karlshamn. Många gamla godingar som ska beskådas där i år. Ozzy Osbourne, Whitesnake, Styx, Saxon, Thin Lizzy och inte att glömma Alien med Jim Jidhed som plågade sverige på 80-talet med en snygg cover på -Only One Woman- från min kära gamla hemstad Göteborg som gör en spelning på festivalen. Jag lovar att jag är där då. Massor av go rock blir det.

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar