lördag 7 maj 2011

Vardagsfiske

Några av de som brukar träffas på tisdagar under vintern för att binda lite flugor och ljuga om stora feta firrar bestämde att det var dags för en tur till kusten istället för flugbindning. Torsdag fick det bli. Vi siktade först på en tur till Påarp strax söder om Halmstad (Laxvik) när Janne Isendahl
fick beskedet -Åk inte dit! vattnet ser ut som "kaffelatte" (grumligt) Mats Rubinsson som redan varit där tipsade om Norrvikens trädgårdar istället där det är helt klart i vattnet. Där har vi varit förut. (Båstad) Så fick det bli. Vi var på plats strax efter sex på eftermiddan. På med vadare snacka lite taktik och ut mot stenarna. Arne Persson som inte varit med innan försökte nog suga på atmosfären litet innan han hittade en "hotspot" som såg intressant ut. Det rörde sej i vattnet och innan vi visste ordet av så stod Mats, som redan var på plats och drillade fisk. För att använda hans egna ord "-Cykelpump" Detta var det samma som Näbbgädda eller Horngädda!
Belonidae, Belone belone
Jag började fiska med något blandade tankar i huvudet. Är vi sent ute för havsöringen som jag hellre vill fiska efter, eller dyker de upp senare i kväll när det börjar skymma??? Det spelar väl igentligen ingen större roll. Vi är ju ute i den friska luften och den fina fria naturen istället för att sitta på rumpan och göra inget. Tony fick på en Näbbgädda som bjöd upp till lite dans. Härligt!
En stund senare så ropar Mikael att -Arne har fisk på!! Gôtt! Det är första gången Arne fiskar på kusten. Det måste ju kännas bra att få känna på fisk då. Eller som Janne Isendahl säger lite senare, att nu har vi "förstört" en man till ;) Och då menar han naturligtvis att en man till är fångad ännu mer i fiskets våld. Vad blev det då? Jo, en "näbbis på ca sju hekto. Själv hade jag nog påslag ca tio tolv gånger, men inget som ville stanna kvar på kroken. Lika frustrerad var Mikael som flera gånger ropade - JA! där satt den -NEEEj den klev av igen! Satans också! Om jag inte minns fel så fick Mikael upp åtminstone en fisk iallafall. Diddi, min fru ville ha med Näbbgädda hem för att lägga på röken. Det såg ju ganska mörkt ut för det, när Mats ropar och frågar om nån. ville ha hans fångst? Och han håller upp ett helt knippe med Silverpilar, Yes Please! om ingen annan ska ha dom så tar jag gärna hand om dom. Det ska rökas i helgen.

Kvällen är inte lång när man som vi kör ca tio-tolv mil efter jobbet för att fiska mitt i veckan då det börjar skymma och man inser att det kanske börjar bli sent,

en snabb blick mot klockan. Oj 22:00 hoppsan dags att packa ihop.
Stackars Tony är den som kör i afton. Jag sitter i baksätet och sover mest. Vi bestämmer att vi släpper av först Arne på vägen och sedan Mikael som bor längst bort först, och tar oss andra sen. Vi flinade lite när Mikael upptäcker att dörren är låst och han har inga nycklar med sej. Hunden skäller och väcker antagligen halva huset när han knackar på dörren. Sen bär det av mot Gnosjö och nästa stopp blir hos mej. Ut med all packning och vinka av Tony och Janne. Ner med grejerna till garaget och sen in för att få gå och lägga sej. Nu är klockan ca 00:30 när jag känner efter att dörren är låst och mina nycklar ligger nog i den andra jackan......Skit också! Vad är det första man gör i en situation som denna? Jo, kollar om nån såg mej. Sen är det bara att bita ihop och ringa på dörren, hundar som skäller och tanten som öppnar med ett rufs i huvudet som gör att jag tror hon inte är medveten om vad som egentligen händer. Sorry Mikael att jag flinade lite åt dej, jag är ju inte ett dugg bättre...

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar