söndag 7 februari 2010

Färga rävsvans


Så var det dags att försöka sej på att färga lite rävsvans då. Den som varit här förut har ju sett att jag och Jon Erlandsson har skaffat och tvättat några rävsvansar som vi sedan har blekt för färgning. Jag använder dessa färgbad även när jag färgar andra material som exempelvis fjäder, harmask och rådjurs skinn.

Du som väljer att följa mitt sätt att göra detta, måste vara införstådd med att du gör allt på egen risk! Färgning kan smutsa ner nåt alldeles förfärligt om man klantar till det. (Om man spiller färg menar jag då)

Börja med att ta ur benet som löper i hela svansen. Det gjorde vi genom att skära ett snitt längs med hela svansen med knivryggen mot benet och följaktligen eggen mot skinnet från den tjocka änden hela vägen till svansspetsen. Sen visade det sej att det var lättast att försöka få grepp på benet nära svansspetsen för att sedan försiktigt lirka loss det från skinnet och sedan dra loss "baklänges" mot den grova delen av svansfästet.

1: tvätta svansarna i vatten med lite diskmedel för att avlägsna eventuella fettrester och smuts.

2: Torka nu svansen en aning och glöm inte att pensla skinnsidan med Formalin för att förhindra att det ruttnar.
Observera att -Formalin- är MYCKET GIFTIGT och farligt att inandas!
Gör detta utomhus eller med mycket god ventilation!
Låt sedan svansen torka helt.Detta kommer jag att återkomma till. Det är nämligen viktigt att materialet är HELT torrt mellan momenten.

3: Dela svansarna i hanterbara bitar, i mitt fall valde jag att kapa dom i ca 15cm långa bitar.




Färgning:
Jag har bara följt de bruksanvisningar som jag fått från den som levererade färgen till mej.
samt detta.

1: börja med att värma upp 1 liter vatten till ca 60 grader (använd gärna termometer)
Du kan använda en glaskanna till kaffebryggare till detta. Det är mycket lätt att diska efteråt och lämnar inga spår av färgen att tala om.

2: tillsätt en matsked 15ml grovt salt
3: sen blandar man i färgpulvret enl färg leverantörens anvisningar, i mitt fall rör det sej om 1 tesked, rör om och blanda väl.
(Jag handlade min färg i fempack på Tradera MYCKET nöjd med kvaliteten, troligen likvärdigt med Veniards färgpulver)
4: tillsätt 1 dl 12% ättiksprit (färgfix för att färgen ska stanna kvar)
5. nu är det dags att lägga ner pälsbiten/bitarna i färgbadet, jag tycker att det är lättast att hantera rävsvans bitar som är klippta ca två-tre centimeter långa (skinnbiten) 4-5 bitar är hanterbart utan problem.
Försök att hålla temperaturen på färgbadet till ca 60 grader
Nu får man börja experimentera med tiden, normalt kan man säga att tio minuter är ganska lagom för att färgen ska mätta i de flesta fall. Om du vill ha olika nyanser så prova med 4-5 minuter till 30-40 om du vill att det ska mätta fullständigt, det är bara att testa. Det är fullt möjligt att låta skinnet eller fjädrarna ligga i badet tills det kallnar för mer färgmättnad.(rör om ibland)
6: lyft försiktigt upp bitarna och låt rinna av samt försiktigt krama ur färgen i kannan.
7: lägg i kallt vatten för att fixera samt skölja ur överskotts färg.låt ligga i ca trettio minuter.
Observera att all färgad päls ser mörkare ut när den är blöt än den gör när den torkar. är du inte nöjd med resultatet så kan du lägga tillbaka biten i badet för att färga mer.
8: Nu är det dags att börja se slutet på detta.Krama ur pälsbitarna så mycket du kan för hand, Ta lite hårbalsam och massera in det i bitarna och skölj ur (blir lite lättare att kamma ur dom då)Lägg dom sedan på en tidning för att sedan lägga en tidning till ovanpå för att torka ur det värsta. sen ska bitarna lufttorka eller torkas med till exempel en hårtork tills dom är helt torra.



När bitarna är helt torra bör man karda eller kamma dom så du får ur trassel och en del av underullen
Nu börjar det faktiskt likna nåt! Resultatet tycker jag blev helt strålande, för att inte tala om hur kul det är att göra det själv som andra gjort före mej. Det är ju ett stort plus att kunna bestämma nyanserna själv.Detta är vad jag har roat mej med denna helgen.
Släng inte färgbadet som blev över nu, utan spara det till nästa gång du ska färga. Värm upp det och tillsätt bara lite färpulver vid behov,kanske en aning ättiksprit.Testa gärna att färga själv. Har du några frågor och jag kan hjälpa dej så ska jag göra så gott jag kan.
Ha det.........

Ps: Det blev en fluga av dessa svansarna också.

12 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för tipsen om färgning, jag har precis gått runt och funderat på om man ska ge sig på att färga saker men tvekat. Men det här var ju fin fina tips som dessutom avslutas med en fin fluga. Kanon!

    /Johan

    SvaraRadera
  2. Hej Johan.
    Kul att du gillade "bruksanvisningen".
    Vilket material tänkte du färga?

    SvaraRadera
  3. Jag har en del kaninskinn som jag tänkte ge mig på, något tips att ge där?

    /Johan

    SvaraRadera
  4. Om det är garvat(mjukt)så tycker jag du ska vara försiktig med styrkan på väteperoxiden Max 3-6% (tar bara lite längre tid) Om du ska bleka före färgning, jag gissar bara, men tror att skinnet hårdnar om det är för starkt. Dumt om du ska ha det till Zonkers, till dubbing spelar det ju ingen roll.Om pälsen redan är vit eller ljus är det bara att färga.

    SvaraRadera
  5. Låter bra jag har ett par vita skinn som är mjuka så det borde väl bara vara att färga på antar jag... ska se om det går att få loss lite färg på Tradera till en billig peng

    SvaraRadera
  6. hej! jag undrar om du vet om det fungerar att färga en hel räv? jag tänkte färga min rävkrage (huvud, svans, tassar etc) i oxblodsröd färg. hur går jag till väga? och kommer inte pälsen lossna om man färgar den?

    tack,
    Emily

    SvaraRadera
  7. Hej Emily.
    Om skinnet är rätt förbehandlat. Alltså garvat på ett proffsigt sätt så bör det inte vara några problem med att päls lossnar. Men om det är en "gammal" rävboa som hängt i garderoben i flera decennier så ska man nog tänka två gånger på om det är värt att prova. Om skinnet är riktigt mjukt, starkt och följsamt utan att det spricker det minsta när du viker och hanterar det så är det möjligt att det funkar. Tänk på att det ska ligga i och röras om i färgvätska som är ca 60 grader varmt i från några minuter till ett par timmar om det behövs.
    Jag har själv färgat olika sorter skinnbitar med olika typer av förbehandlingar som därför gett helt olika slutresultat.
    Exempel 1: Obehandlad "gammal"rävsvans där sitter pälsen riktigt löst efter färgning. Skinnet blir skört.
    Exempel 2: Rävsvans som endast blivit förmalinbehandlad direkt efter slakt. Pälsen sitter riktigt bra men skinnet blir hårt som papp. Detta funkar alldeles utmärkt för en flugbindare som bara behöver pälsen men inte skinnet.
    Exempel 3: Jag har färgat flera garvade och mjuka kaninskinn där jag inte vet åldern på skinnet. resultatet blev precis som jag hoppades. Mjukt starkt och färgat som jag ville.
    Exempel 4: En vän testade att färga bitar av en lammullsfäll som han handlade på IKEA. Samma där det funkade alldeles utmärkt.

    Jag tror inte att detta sätt som vi färgar skinn skiljer sej vesäntligt från "proffsen". Men jag vill inte hållas för ansvarig om resultatet blir skit och pannkaka. Är du riktigt rädd o m grejerna så avstå. Om du däremot är djärv och vill testa ändå så skulle jag göra så här.

    Tvätta av skinnet i ljummet vatten med lite diskmedel i för att avlägsna smuts och eventuellt fett som kan finnas i skinnet (pälsen)låt det sedan torka.
    Eftersom du ska färga oxblodsrött så behöver du nog inte bleka före färgning heller.
    Det funkar ju precis som med hår på skallen att ska du färga med väldigt klara färger så blir resultatet bättre om du bleker först, men det sliter hårt på pälsen.
    Färgen kan du troligtvis köpa hos din lokala flugfiskebutik. det räcker gott med en liten förpackning (du behöver kanske 2-3 tsk)

    Gör som jag beskrev i texten här ovan men öka till ca 3 liter vätska i en större gryta med 45 gram salt och
    tillsätt 3 dl 12% ättiksprit (färgfix för att färgen ska stanna kvar)

    Vill du vara säker på att färgen blir mättad så kan du lämna skinnet i grytan när du stängt av värmen och låta det ligga i badet till dan efter.
    Så brukar jag göra när jag färgar svart som är absolut svårast att få mättat i färgen.

    Skölj flera gånger i kallt vatten tills alla rester av färgvätskan är ursköljda. skölj sista gången med lite hårbalsam så blir det enklare att borsta ut pälsen när den torkat.

    Om du gör ett försök så skulle det vara trevligt att få se resultatet.(kanske före och efter)

    Lycka till.
    //Ulf Brandin

    SvaraRadera
  8. tack! det känns lite dumt att prova eftersom att jag är helt oerfaren. men om det inte skulle vara några besvär för dig (du verkar duktig på det här) så om jag kanske skulle skicka min päls till dig? det skulle kännas mycket säkrare haha. hur mycket skulle du ta för att färga den oxblodsröd?

    Mvh,

    Emily

    SvaraRadera
  9. Hej Emly.
    Jag har ingen oxblods färgpulver, och jag vill inte exprimentera och ta betalt av nån för nåt som kan gå åt skogen.(eftersom jag inte vet skicket på skinnet) Här är en sida som säljer färgpulver på nätet (priserna är inkl frakt)

    http://mistpool.com/product_info.php?products_id=554

    Testa själv, det är inte speciellt svårt. Lycka till!
    Ps:Jag kollade din blogg och såg bilden på rävboan. Jag hoppas att du lyckas
    Mvh//UffeB

    SvaraRadera
  10. hej igen! jag har nu rengjort rävboan med en förbehandling som rekommenderades på hemsidan du tipsade om. den är dock genomblöt nu och jag tvivlar på att den ens hinner torka till imorgon. är det viktigt att räven är torr innan jag lägger den i vattnet med färgen? jag tycker inte att det borde bli någon större skillnad?

    tack!

    SvaraRadera
  11. Jag har färgat både blött och torrt. Det blir ganska stor skillnad i färgmättnad om du har torr päls. Jag är ingen kemist, men min teori går ut på följande: Jag tror att varje strå är en aning poröst och tillåter att vätska tränger in i strået. Om det då redan är mättat med vatten som är ofärgat så finns det ingen möjlighet eller plats för färgvätskan att tränga in på djupet i strået. Mitt tips blir att ha tålamod och låt rävboan torka. Om du ändå väljer att testa på blöt päls och resultatet inte blir bra så kan du ju färga det igen. (men låt det torka då)Kom också ihåg att päls som ligger i färgbad ser mycket mörkare ut än vad slutresultatet blir när det torkat. Om man bleker pälsen före färgning så blir resultatet oftast att färgen blir betydligt klarare. Kolla här

    http://pattegrisen.blogspot.com/2010/02/blekning-av-ravrumpa.html

    Skulle du bestämma dej för att du vill bleka din päls så hör av dej. Jag har kemikalierna du behöver.
    //UffeB

    SvaraRadera
  12. Hej Igen Emily.
    Jag skrev att du skulle blanda ca 3 liter färgbad. Det är kanske i underkant. Jag såg bilden på rävboan som jag antar är den som hänger vid en dörrkarm på din blogg. Du får beräkna att vätskan iallafall bör täcka skinnet när det ligger i en gryta. det går att blanda 1 liter åt gången vid sidan av och hälla på vid behov. Glöm inte att temperaturen bör inte överstiga 60 grader.

    SvaraRadera