söndag 9 oktober 2011

Vertikalfiske med jigg efter gös

Jag tog båten på släp efter bilen för att följa med Gnosjö Sportfiskeklubb på en årlig tillställning där vi fiskar efter gös. Vi sjösatte båtarna i sjön Hären strax utanför Gnosjö vid niotiden i morse. Vädret var absolut perfekt för vertikalfiske med elmotor och ekolod. Vindstilla med ett nästan magiskt ljus och en märklig blandning av dis och dimma.
Det var värt att kliva upp i morse med.
De andra som skulle med, sjösatte och drog åt olika håll och började fiska med lite varierade tekniker. Några fiskade med wobbler trollandes med paravaner medans nån fiskade på djupet utan paravan. Jag bestämde mej för att inte trolla idag, eftersom min lilla båt saknar autopilot. Det känns som man behöver vara en man vid ratten och en vid spöna när man trollar efter gös eller gädda. Jag ville testa mitt vertikalspö som knappt har sett vatten förr. En teknik jag bara testat en gång förut, ganska precis ett år sedan faktiskt (förra klubbfisket) Då hade jag ett fiske som gav mersmak. Några brutala påslag som gjorde att jag tyckte detta fisket var ganska kul.

Nu var båten sjösatt och spöna var äntligen på plats efter att jag fick ta en extra sväng hem för att hämta dom, eftersom jag glömde dom i garaget när jag for hemifrån. Tur för mej att vi inte fiskade nån annan stans denna gången. Jag for iväg över sjön en ganska lång sträcka för att prova ett par "hotspots" i södra änden.
Det ser brutalt kargt ut
Här tog jag mitt livs första vertikaljiggade/fångade gös förra året. Tack för de goda råden och tipsen! (Logan och Tony) Jag startade dock vid ett annat ställe den här gången, jag stängde av stora motorn och sänkte ner el-motorn och började söka "bågar" (fisk ekon) på ekolodet. Där såg ut att vara gott om fisk med massor av ekon men de vill inte nappa. Jag provar med det ena efter det andra. Färgglada jiggar, bruna, gröna, stora jiggar, små jiggar, stora skallar och små också. men inte ett nafsande. Nu byter jag ställe och provar nån annanstans istället. Jag kör dit där jag fick fisk förra året. Nu fick jag dessutom sällskap av Tony och Mikael som styrde sin båt till samma ställe. Likadant här ingenting, varken för mej eller de i den andra båten. Tråkigt....Tur att vi bestämt träff för att grilla en korv till lunch, och nu var det dags att samlas där.

Korven smakade som vanligt bra när man är svulten.
Vi kollade när vi satt och åt våra korvar om nån hade fått nåt? Det har varit väldigt dåligt ställt över lag på den fronten. Gunnar hade fått på en liten Gädd pinne som knappt var större än betet den fångades med och nån hade fått upp nån fisk i båten och ytterligare nån som bara nafsat lite.

Vi bryter upp och den som vill kör hem och den som vill fiskar så länge den vill. Jag kör en liten stund till och provar nåt mer ställe på vägen hem.

Det har börjat blåsa upp ganska rejält efter lunchen så fisket med jigg börjar bli lite besvärligt. Jag byter taktik och fiskar en stund med Jerkbait för att se om man kan fresta nån gädda istället. Men det känns också ganska lönlöst idag. Jag vänder båten och kör nästan hela vägen tillbaka till sjösättningsrampen vid Välornas camping där jag återigen hittar stora fisk ekon på ekolodet som jag bestämmer mej för att testa att fiska på. Inte ett nafsande eller hugg överhuvud taget. Kan det bero på att Gunnars sambo och min fru önskade mej "Lycka till med fisket" istället för "skitfiske" i morse när jag åkte hemifrån. Jag tror att det var så, kan inte ha med nåt annat att göra.............