lördag 1 oktober 2011

Jag tog en sväng till regnbågssjön idag.

Ett fantastiskt höstväder med 25 grader i luften gjorde att jag verkligen kände för att svinga lite spö idag också. (nån som blev förvånad?) När jag kom upp till klubbstugan så var där redan två bilar på plats, och det tyckte jag inte alls var konstigt. Men gissa om jag blev snopen när jag ser att alla båtarna ligger på plats. Det var ju jägare som parkerat bilarna vid stugan. Märkligt att ingen annan från klubben hittat hit när vädret är så fint. Det dröjde dock inte speciellt länge innan det började droppa in folk som ville ut på sjön och prova fiskelyckan. Micke med sambo tog en båt och strax därefter så kommer familjen Larsson, Katja, Tommy och Rebecca. Jag började fiska med en gammal klassiker, en torrfluga som heter Nalle Puh bunden på en ganska stor krok storlek #12 bara för att ha nåt på linan medans jag börjar spana efter vak och för att få ett hum om vad fisken vill ha. Det ser ut att bli en repris på gamla fina avsnitt igen. det vakar ganska sporadiskt, men man ser att det är fisk som patrullerar av samma ytor om och om igen. Jaja det får bli en svart Klinkhammer igen. Jag binder dessa på Klinkhammerkrok storlek #16 Hareline dubbing i färgen svart icedub (ser ut som påfågel hearl -Peacock) och en tunn ribbing pearl, vinge av vit antron och parashutehackel i grizzly. De har varit extremt giftiga den här hösten så här långt iallafall. Vattnet lägger sej helt spegelblankt utan en krusning som döljer linan eller hjälper till på nåt sätt. det ligger löv på ytan som samlats ihop i vindkanten. Där kan man se att fisken går upp och vakar med jämna mellanrum. jag väljer att fiska min fluga i kanten i närheten av var jag tror att fisken kan urskilja den bland alla löv och barr som flyter där. Min teori visar sej stämma den här gången.
Jag hade redan bestämt att det jag får på kroken idag ska få gå tillbaka C&R eftersom vi inte ska laga till fisk de närmsta dagarna. Jag lade från mej kameran och vände mej om för att ta håven och hålla under fisken medans jag försiktigt krokar av. Men håven hade jag naturligtvis glömt i bilen. Det brukar absolut inte ställa till några problem, speciellt inte när fisken ska krokas av i vattnet. (glöm inte att blöta ner händerna så du inte skadar fiskens känsliga slemlager) Men den här fisken gav igen snabbare än jag kunde ana. När jag håller i fisken och sträcker mej över båtens reling för att med hjälp av en peang ta ur kroken från fiskens mungipa så kränger fisken till så jag tappar den. Ett tu tre så sitter jag där med en fånig min och konstaterar att kroken sitter riktigt djupt i sidan av min tumme. Hmm, hoppas att det var en av de hullinglösa krokarna jag band. Nä det var det naturligtvis inte. Ett stadigt tag med peangen runt krokskaftet och dra baklänges och hoppas att man slipper svimma i båten., nä jag är inte alltid så tuff som man kan tro ibland. Jag fick ut kroken och kunde konstatera att det hade gått bra.

Kaffehurra eller sotkanna
Nu började det suga i kaffetarmen och jag gick iland för att slå på en balja kaffe. Jag fick trevligt sällskap vid brasan som redan var tänd när jag kom upp. På med en kanna vatten och ladda Bodum bryggaren med lite Espresso.
Bodum kaffe bryggare
En fika med familjen Larsson vid brasan där jag blir bjuden på en choklad muffins i solen. Fiske och flugsnack. Ja det kunde vara sämre faktiskt. Konstigt, men det känns nästan som kaffet smakar bättre så här ute i naturen på nåt sätt.
Tommy Larsson i flytring
Jag tog en sväng till ut på sjön med en av klubbens båtar medans Tommy fiskar från en flytring. Det är ganska märkligt att fisken är så orädd för oss när vi sitter i dessa fantastiska flytetyg. Det händer ofta att fisken går upp och vakar precis framför fötterna när man sitter där och stirrar på flugan som kan ligga en bra bit framför oss.

Nu är det dags att tacka för mej för idag. Jag har fiskat i några timmar med en ganska lång fikapaus, resultatet blev två fina fighter med regnbåge som tog på svart Klinkhammer (igen)

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar