måndag 30 augusti 2010

Makrill förberedelser

M/S Tärnö
Vi ska åka till Bua på västkusten och hyra en turbåt på fredag M/S Tärnö.Båtfjordens fiske, Detta är en båt som vi åkt med ett par år nu som gjort oss väldigt nöjda med fin service och goa gubbar på båten. Det är en gammal kär tradition detta med havsfiske, som varat mer än 25 år i firman där jag är anställd. Vi har åkt från Göteborg med båtar som Drott (på den har jag jobbat som "däckspojk"när jag var tonåring), Od och Kattegatt eller från Varberg med båtarna Falkskär och Siam på den gamla goda tiden när Roland fanns med oss.Nu ska det bli kul och se om det finns nån makrill att överlista.
Pilkar och häcklor
Fiskerapporter säger att det varit ett skapligt fiske efter ganska stor makrill de sista veckorna. Jag måste se över pilkförrådet och om häcklorna/tacklen "räcker till". Det är nog inte bara jag som tar med fler pilkar än jag använder under en dags makrillfiske, Man kanske gillar att plåga sej för det väger ju en del att bära på.(detta är bara en del av arsenalen)


Ett nytt spö ska med för hårdtestning denna gången.
Spöt heter Penn OVERSEAS 212 +20 lbs Boat,
med en "fet"
Ambassadeur 7000i Syncro LC
Spöet är ett lite lättare/mjukare spö som jag tror fungerar bra tillsammans med den stumma flätlinan.


Stum lina på ett styvt/grovt spö gör att lite mindre fisk med klenare mundelar tenderar att skaka loss sej själva från kroken innan man hinner få in den i båten. (sill och makrill)


Nu vill jag se om jag landar fler fiskar med ett mjukare spö som får fungera som stötdämpare när jag inte har nylon/monofil lina som är lite mer elastiskt.



Juhani beställde ett makrill-tackel som jag vet är grymt.

Ja ja det var väl ett jä....la tjat om den där skära lilla Pattegrisen...
Men den levererar ju, så varför avstå när man kan få nåt som är bra?
Så här kan det se ut.

Makrillhäckla
"Pattehäckla" och ABU-Sillen



 
 
Vi får väl se på fredag om väder och vindar är på vår sida, utsikterna ser bra ut iallafall.
 

Rapport kommer!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
Vi hörs.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar