onsdag 11 augusti 2010

Filéa torsk

Jag fick besök av Gunnar Ågren igår. Vi åkte ut med Rolf Moberg igen för lite torskfiske i Nogersund.
Vi som skulle fiska var Ubbe, Rolf, Gunnar och jag.
Ubbe och Rolf bor på samma camping som jag brukar bo på under sommarhalvåret, Norje Boke Camping i Blekinge strax söder om Karlshamn. Gunnar bor utanför Värnamo i Småland, Han kom ner i måndags kväll.
Vi lastade bilen på morgonen vid åttatiden med spön, rullar, pilkar, tackel, kaffe plus en massa självförtroende och gott humör. Vi åkte till hamnen där Rolf har sin båt, En Rydsbåt med akterhytt. (Denna båten sjönk förövrigt i pukavik förra året, Rolf och Ubbe hade bara toppen på fören att hålla sej i innan de blev upplockade av kustbevakningen. Båten bärgades och gjordes i ordning igen. Men det är en annan historia)
Båten är en riktigt trevlig fiskemaskin med skaplig plats för fyra fiskande med två fram och två bakom hytten. Det är trevligt med nya bekantskaper, Jag har aldrig fiskat med Ubbe tidigare. En riktigt sympatisk herre med gott humör och en trevlig hobby, som jag bara snackat med nån gång ibland när vi mötts på campingen. 
Urban Nilsson
Det var förmodligen inte sista gången vi fiskar ihop.

Vi har fiskat i ca fem timmar när vi börjar sikta mot hemma hamnen igen som heter Nogersund och inte som jag skrivit tidigare Hellevik (det ligger nån kilometer härifrån)Sorry.
Hur har det gått då?
Blandat resultat, eftersom jag redan tidigare i veckan varit ute på riktigt bra torskfiske så ville jag försöka hålla uppe storleken på fisken en aninng. 38 centimeter som är minimimåttet är inte någon monsterstorlek på torsk. Det gjorde att jag skickade tillbaka nästan varannan fisk i havet igen. Rolf som inte mådde riktigt väl idag fick mest att göra, Rolf och jag tog tillsammans ca 25-30 fiskar tror jag medan Gunnar och Ubbe som stod framme i fören på båten tog några färre. Vi tar ur och rensar all fisken på båten innan vi kör iland.


-Marulk-  Latin: Lophius piscatorius
Rolf hade turen att förutom torsk även fånga en marulk och en fin "stenbit" på ca 2kilo (gråsten)

Nu börjar jag få ont om tid för jag har lite annat att fixa på kvällen så vi måste hem och ta hand om fisken.
Rolf´s hustru Evy är en fena med filé kniven. och tar hand om fisken för hela ligan igen heders till dej.
Jag tog fram kameran och tog några bilder på hur Evy gör när hon filéar en torsk.




Håll tillgodo.

För att kunna transportera fisk i sommarvärme krävs att man har nån form av kylbox. Så här har Gunnar löst en del av problemet. En frigolitbox som isolerar bra, i den har han fyra 1,5 liters petflaskor med vatten som förvarats i frysen som fungerar som kyl-element. Riktigt bra!
Nu var det ju lite tur att jag och Rolf inte behöll all fisk själva som vi tog,
utan att vi delade med oss till Gunnar och Ubbe. Annars hade det nog skramlat runt i den stora kylboxen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar