lördag 24 september 2011

Klinkhammer levererar

Jag var uppe vid klubbstugan och gjorde lite jobb på följetongen "Das dass! Medans färgen torkade passade jag på att ta en tur ut på sjön för att se om nån fisk var hemma.

Regnbåge och svart Klinkhammer
Det känns som en repris från förra helgen. Först ingenting, sen ingenting och ingenting. Då helt plötsligt när man börjar fundera på hemgång så börjar de vaka inom kasthåll. Små försiktiga sugningar i ytan, inga våldsamma hopp bara små vakringar. Då jagar regnbågen troligen små mygglarver eller kläckare som hänger i ytfilmen. Jag lyfter linan från vattenytan och gör ett par snabba luftkast och byter riktning sedan lägger jag ned min svarta Klinkhammer ett par meter hitom det senaste vaket jag såg i ögonvrån. Sträcker upp flytlinan som lagt sej på vattnet med några små bukter i ytan, och ser till att jag får kontakt med flugan. Precis när jag sänker garden och slappnar av för en kort stund så kommer det där jätteförsiktiga "slurpet" som får flugan att försvinna ner i djupet. Jag sträcker upp spöt i luften och ser till att kroken får fäste i fiskens mun innan jag börjar veva in löslinan som ligger på durken i båten, upp på rullen för att sedan kunna drilla fisken mot rullens broms. Det är både roligare och betydligt större chans att landa regnbågen så. Det var en fin firre som väger ca 1,4 kilo, den får åka med hem. En kort stund senare upprepar sej nästan exakt samma scenario en gång till på precis samma ställe. Men det får räcka med en fisk denna helgen så den här får åka hem till sej igen Catch & Release. Nu känns det som det får vara bra för idag. Jag skulle ju bara kasta några kast eftersom jag egentligen åkte till sjön för att göra ett litet dagsverke.

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar