söndag 18 september 2011

Höstrusk och regnbågsfiske, vad äter dom på hösten ?

Jag körde till klubbvattnet en sväng för att kolla om det var nån fisk som var på hugget idag. Vädret var ju inte speciellt muntert med regn i luften, men det brukar ju lösa sej med vettiga kläder. När jag kommer fram till klubbstugans parkering så ser jag att jag inte blir själv idag, trevligt! Arne Persson var på plats för att prova lyckan en stund.
Arne Persson GSK

Det blåser och vindarna tycks inte kunna bestämma sej för åt vilket håll det ska blåsa, eller som Arne sa -Det känns lite som en karusell på Liseberg. Man får tänka till lite när man lyfter linan ur vattnet och skall lägga ut ett nytt kast, så man inte helt plötsligt står där med en fluga i nacken som en plötslig sidvind trycker dit. Vi språkas vid lite och fiskar på lite olika platser i sjön. Vi kollar av med varann vilka flugor som kan vara giftiga när det känns så här grått och dystert. Jag testar lite sjunkspets och streamer, medans Arne framhärdar med torrflugor. Jag vet dock inte vilken/vilka han testade idag (Jag glömde fråga) Sen nån timme senare tycker Arne att det får räcka för idag. Jag skojar lite med honom och säger att jag tar fisken som du missar, där du ligger med din båt nu när du far hem.
Span på Arne
Jag bestämmer mej för att byta rulle och montera på en med flytlina precis som Arne hade på när han fiskade. Jag binder på en av de svarta Klinkhammers jag band i tisdags för att se om jag bundit nåt som kan leverera. Kul, då visar vädret att jag inte ska få det speciellt enkelt där jag sitter. Det dröjer inte länge fören regnet står som spön i backen och fullständigt öser ner en stund. Det är inte skitenkelt att se en torrfluga på vattenytan när den krusas av vinden och regnet, men jag har bestämt mej för att härda ut. Trägen vinner heter det ju, jag sitter och nästan stirrar på den lilla vita tofsen på flugan som sticker upp över vattenytan kanske femton tjugo meter från båten när det då äntligen händer -Slurp, flugan försvinner i en virvel och jag är blixtsnabb på mothugget. Men nej! den sitter inte. Linan far mot mej i ett tomt mothugg, och jag lägger tillbaka genast och hoppas på att fisken inte fattade vad som hände. Det var rätt tänkt. -Pang! Där sitter den ÄNTLIGEN! Fan va gott att få drilla lite båge tänker jag. Men hoppsan det här var en skaplig bit som tagit min lilla fluga. Jag hoppas den följer med till båten för jag vill käka fisk i veckan. Och efter att ha drillats en stund på mitt klass #5 spö så ger han äntligen upp. Försiktigt med håven så jag inte drar kroken ur munnen på fisken. Jag behövde inte oroa mej, den sitter klockrent i mungipan.

Regnbåge, Klinkhammer och Priest

Jag känner mej ganska nöjd med dagens fångst som får följa med hem. Nu återstår den viktiga urtagningen och som jag brukar göra med laxfisk, fjälla dom så slipper man det kladdet hemma på diskbänken. Vill man dessutom slippa den lite starka beska smaken som fiskens njure ger så kom ihåg att rensa bort den mörka randen längs med ryggraden innanför fiskens inkråm.
Regnbåge (Onchorhynchus mykiss)
Vi pratade om vad fisken vakar på när den gör sina våldsamma luftsprång, undrar vad som finns i magen?  -Arne, Jag kollade i min fisk. magen var full av små mygglarver som en enda sörja. Men det var många. Jag såg inget annat i denna fisken. Vi spekulerade om det kunde vara så att fisken brutalvakade efter Spigg. Men det verkar inte som så var fallet.

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar