onsdag 13 april 2011

Klubbsjöpremiär!

Jag satt i ett möte med kommunens Socialutskott, när jag såg att telefonen ringer utan signal. -Arne Persson- står det på displayen. Nu gick fantasin igång ?! Visst sa vi väl att om Arne kommer upp till klubbsjön och isen har gått så ringer han. Faaan också! Hoppas ni har kul tänker jag nu. En bild säger mer än tusen ord.

Mikael Jildenfors med vårens första öring
Jag tog upp telefonen och ringde tillbaka till Arne så fort mötet var över för att kolla vad han egentligen ville. Då berättar han att de var ute på sjön och Mikael har tagit fisk. Va gôtt! Sjön är nästan helt isfri nu och levererar!!! Hmmmm vad ska jag göra nu. Frugan har lagat middag och magen knorrar, det blev ju inte bättre när jag kommit innanför dörren och huset luktar kålpudding som är så gott. Men Arne tyckte att jag också skulle komma upp, det är ju iallafall isfritt! Jag lägger uvudet på sné och hoppas att frun förstår mej.
Jag stillar klådan i spöfingrarna
Det gjorde hon nog inte denna gången heller =) Ca halv sju på kvällen var jag också på plats för några svinganden med flugspöet. Mikael fick på en till som också den fick lov att gå i retur och växa på sej. (Catch & Release) Jag blir utan fisk, även Arne bommar men det gör ingenting. Vi fick ju iallafall komma ut en stund. Det slår Tv:n och däckbyten med hästlängder kan jag lova.

Det är ett riktigt privilegium att få lov och komma tillbaka till denna fantastiskt trevliga plats på jorden efter en så lång kall vinter som vi har haft denna gången. En frisk sjö med den tysta skogen runt om klubbsjön och den tillhörande stugan med sitt nybyggda snart färdigställda dass är en lisa för själen efter en arbetsdag.

Jag passade på att göra iordning i all hast en provisorisk kalkfälla som vi ska försöka använda över säsongen för att hålla Ph värdet (surhetshalten) i sjön på ett konstant nyttigt värde för fisken och kräftorna i vattnet. Första säcken med kalk har gått i också. Nu måste vi bara försöka leta upp en kalk leverantör som kan leverera kalk i säck utan att ruinera klubbkassan. Har du tips på en bra leverantör som kan leverera till Gnosjö så tar jag gärna emot tips.

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar