söndag 6 februari 2011

Flugbryderier? En fluga som heter Nyårsdan

Jag har roat mej med lite flugbindning de senaste dagarna. Det är dags att se över flugaskarna för kustens havsöringar. Jag fick en fråga om jag kan binda en fluga som heter "Nyårsdan". det ska väl inte vara så märkvärdigt tänker jag. Men det är det, jag hittade nämligen flera olika versioner av flugor som har namnet Nyårsdan.

-Nyårsdagar-
Kan jag ha sån tur att nån av er som lyckats hitta in  till min del av fiskevärlden sitter inne med svaret på vilken av flugorna här ovan som med rätta borde kallas -Nyårsdan- Om du vet eller tror dej veta vilken fluga som är den jag söker kan du väl lämna en kommentar i detta ämnet. (det kanske finns en helt annan fluga som borde heta Nyårsdan i din värld)


Några gamla godingar och nån för mej ny fluga har bundits upp. -Omöborsten- är en ny sådan erfarenhet som har bundits på beställning. Jag har bundit några extra av dessa flugorna utöver beställningen som kommer att testas nu i vår.
Det ser nästan ut som en påse havsöringsgodis.
-Gott&blandat-
Vi hörs.


2 kommentarer:

  1. Den övre flugan borde kallas nyårsdan, kolla www.flugor.se

    SvaraRadera
  2. Jag tror du har rätt där. Jag har sett de andra varianterna också med namnet Nyårsdan, men denna verkar vara den man talar om som "originalet"

    SvaraRadera