fredag 7 januari 2011

Idétorkan har släppt.

Jag vill hellst ut och svinga spö just nu, men det är ju bara att titta ut genom fönstret så kan ju vem som hellst förstå att det är inget man gör hur som hellst utan riktigt god planering. Det finns några alternativ som skulle kunna funka så här års.

1: Vättern från land med spinnspö eller i flytring då med flugspö.

2: Syd eller ostkusten efter havsöring på samma villkor som Vättern eller

3: Borra ett hål i en is någonstans
4: Skrivbordsfiske
Jag fick låna en hög med gamla fina fisketidningar -Flugfiske i Norden- av min kamrat Jon. Från första nummret fram tills dess att jag själv började prenumerera på tidningen. Tidningar som jag håller på att bläddra igenom. och där det finns en himla massa fina reportage av diverse gamla goa gubbar, som Steen Ulnits, Bengt Öste, Lars-Åke Olsson,  Rolf Smedman, Preben Torp Jacobsen, Gunnar J:son  och Per "Pelle" Klippinge bara för att nämna en handfull av alla legendariska skribenter som gjort flugfisket så spännande och tillgängligt för alla som fängslats av denna fantastiska friluftsaktivitet genom åren. Några finns inte med oss längre och nån jag läste om började sin flugfiskebana på vingliga ben. (Ulf Börjesson och Johan Klingberg -May Fly Madness-) Jag har fortfarande massor med fin läsning framför mej i vinterkylan. Jag har fått ett stort bekymmer på halsen dock när jag läser de här tidningarna??? Jag springer fram och tillbaka mellan fåtöljen och tidningshögen i vardagsrummet, och bindstädet i hobbyrummet. Jisses vilka fina gamla hederliga mönster jag hittar som jag bara måste testa. Jag har bestämt mej för att jag ska binda ihop en ny ask med flugor, men bara med gamla klassiker i som ska testas till våren efter våra öringar och regnbågar.
Nu har jag inte tid att skriva mer, men jag tar med mej kameran så kanske det blir nån bild här vad det lider.
Vi hörs.

1 kommentar:

  1. Trevligt med lite fiskesnack och en kopp kaffe!
    Ser fram emot vårt lilla filmprojekt Ulf!

    SvaraRadera