lördag 9 oktober 2010

Fantastiskt höstfiske efter regnbåge.

Jag var på väg till sjön i morse när telefonen ringde. Jag hade inte kört ut ur byn som tur var, för det var en arbetskamrat som heter Tommy som ringde. Han har precis "blivit med flugspö" lite biten kanske man kan säga. Han undrade vad jag gjorde eller om jag var intresserad att följa med på en liten kastkurs eller som moraliskt stöd om man hellre vill säga så. Självklart vill jag det.

Det är inte bara sportfiskare som är ute i naturen tidiga förmiddagar. När jag kom fram till sjön så sitter det ett gäng glada gubbar där (jägare), de grillar och har det trevligt vid grillplatsen som ligger nere vid klubbsjön. De har redan varit ute en sväng på tidiga morgonen och jagat innan jag kommer dit. 

Jägare på latin: venator
Jag har länge försökt sätta fingret på vad det är som lockar oss fiskare ut i skog och mark, kust och sjö, åar och bäckar med för den delen i ur och skur. Så att man kan förklara det för den som inte har insett vad det är, att de också kan förstå vad jag menar.
Jag tror att dessa jägare kan känna igen sej när jag säger att en viktig del i det hela är den fina gemenskapen med andra som har samma intresse som du själv. (en av dessa grabbarna sa dessutom att han flugfiskar också) fint med flera hobbies.


Fiskare på latin: piscator (Tommy)
Vi har tur med vädret idag för det blir faktiskt riktigt varmt när solen tittar fram. Dessa dagarna får man nog ta vara på för sen blir det nog bara bittrare och kallare för var dag som går. Vi tar en båt och ror ut en bit på sjön, sedan får Tommy fritt fram att fiska som han vill medans jag håller mej lite i bakgrunden. Vi har lite tur idag för det blåser väldigt lite och ibland är det helt vindstilla, det gör det lite enklare för den som är ovan. Tommy nöter med kasten och har redan insett hur viktigt det är med "timing", rak handled, inte för lågt bak, börja med kort lina och skit i prestigen. Jag skojar bara, det är mer att hålla ordning på än man kan tro faktiskt.
Klockan går och Tommy har en tid att passa så vi sa att vi tar oss in mot båtplatsen lite sakta, då passar jag på att få ett påslag på en liten fjädermygga storlek #16  ett påslag som jag såg bara i ögonvrån för den har bara legat där torrt medan jag mest hållit koll på vad Tommy gjort.  Ett snabbt och samlat lyft på spöt och fisken sitter.Detta var en riktigt pigg krabat som inte ville in i håven alldeles direkt, men efter en stunds fight så landar han i nätet.

Magen är full med Spigg som är en liten betesfisk som blivit inplanterad i sjön för flera år sedan och som nu förökar sej och hjälper våran regnbåge och öring att käka sej feta och fina.Det är fint med blandkost som insekter och småfisk. Den tog ju dock på en                                  -Kläckande svart fjädermygga-. 
Vi ror in med båten och tar en kopp kaffe och en pratstund med markägaren och hans familj som sitter kvar vid brasan när vi kommer i land. Det var trevligt.

Jag tar en sväng till innan hemgång och får på en regnbåge till på en liten streamer som liknar en miniabborre i vitt orange och grönt, men den får gå hem igen. Jag tappade dessutom flugan efter ett våldsamt påslag i början av dagens fiske med Tommy i båten. Det var bra för fiskemoralen.

Vi hörs.
(Ps:Tack för "plankorna") du vet vem du är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar