lördag 23 oktober 2010

Jag har en plan, en Booby plan.

BOOBYFISKE- en oslagbar teknik! På trög regnbåge i kallt vatten på hösten, (FiskeJournalen nr 10-11, 2010.)

Slutet på en fin säsong
Jag har funderat nån gång på om tekniken håller vad den lovar eller som de säger som testat, helt fantastiskt när inget annat funkar. I detta numret av tidningen beskriver man ganska genomgående boobyflugans ursprung och även upphovsmannen Gordon Frazer blir presenterad. Man går igenom lite om utrustning och linval. Men det jag fastnade för var nåt som stod i slutet av artikeln Citat: -Flugan är lätt att binda och den kan varieras i otaliga färger, beroende på vad och var du ska fiska. Alla mönster kan i princip monteras med boobyögon, så varför inte starta med en av de flugor i asken som du har hög tilltro till? Hmmm det här låter riktigt intressant! Jag vet prercis hur jag vill att "min" booby ska se ut! Flugan som jag brukar ta till när allt annat verkar hopplöst som dessutom också ofta levererar. -VS- en förtyngd palmerhacklad fluga med ekorrsvans och lite rött flashabou i svansen. Jag försöker binda några oförtyngda  sådana med polystyrene ögon (frigolit) som jag fäster med en liten bit av en nylonstrumpa som jag knyckte av min gamla mor för flera år sedan. Här kan du se resultatet. 
Booby VS str l#8
Nu är det dags att testa om det stämmer, att boobyn ska vara så lättfiskad. Det ska nog också nämnas att jag har en rulle med en påspolad sjunklina som jag aldrig kommit att använda tidigare, jag har alltid fixat flugfisket med flyt och intermediatelinor med sjunkspetsar innan. Jag åker till klubbsjön och hoppas att inte alla båtarna ska vara upptagna av andra fiskande klubbkamrater, så att jag också kan komma ut och fiska, det lider nämligen mot slutet på säsongen just i denna sjön som får vila fram till våren. Hoppsan! alla båtarna ligger kvar (4st)Det är ganska trist fiskeväder så jag förstår faktisk om jag är själv ute idag. Det är riktigt kallt och ett ihållande regn som kan få vem som hellst att hålla sej hemma. Det gör ju inget att jag slipper vittnen om min plan inte skulle funka, det här är ju bara en "testrunda" med nåt jag aldrig provat förut. Jag har tacklat ett klass #6 spö med en WF-sjunk #7 lina och en tafs som är endast ca 1,5 meter kort med en spets på ca 0.18mm (jag lärde mej senare att 1,5 meter är i längsta laget, 50-60cm är bättre) där jag band på en VS-booby. 

VS-booby

Jag ror ut till ett ställe i sjön som jag redan planerat i förväg att jag ska prova. En udde som skjuter rakt ut under vattnet som ett grund ca 15-20 meter kanske 1,5-3 meter djup med branta sidor som sluttar ned till 8-10 meter på ena sidan och några meter på den andra. Planen är att lägga linan tvärs över "revet" och ta hem riktigt sakta med en handtwist. Jag tar ut lina och kastar ut ungefär där jag hade tänkt mej att den ska landa, och börjar ta hem linan lite sakta för att känna mej för. Det går åt några kast innan jag får klart för mej hur annorlunda det är att fiska med en helt sjunkande lina i stilla vatten, men jag lär mej. Det känns som jag fastnar i botten nån gång ibland, men snart upptäcker jag att det är försiktiga påslag som är ganska svåra att känna i linan med den långa tafsen som jag har på. Jag kapar inte tafsen  utan väljer istället att chansa på mothugg när jag känner att det stannar upp, och det var rätt taktik. Fast fisk, en regnbåge i fin kondition som gav mej värmen tillbaka i de kalla fingrarna. Jag känner mej ganska nöjd, för att allt föll på plats som i en Jönssonligan kupp. Efter en stund så känner jag en bromsning i linan igen, jag lyfter bestämt i spöt och har kontakt igen. Denna får gå tillbaka igen för den behöver växa till sej lite. Nu flyttar jag mej till en annan udde där jag vill se om det bara var tur eller om tekniken fortsätter funka. Här är det betydligt grundare och lite stenigt på botten, men jag vill prova. Ut med linan och vänta så den får lägga sej tillrätta på botten och sen ta hem linan riktigt sakta, det är medecinen. en gång, två gånger men tredje då? jag tar hem linan sakta ända tills jag kan se tafsöglan en bit framför spötoppen där smäller det på en riktigt fightsugen regnbåge precis när jag skulle påbörja ett nytt kast rakt framför båten. Gissa om jag blev skiträdd! jag höll på att sätta mej på arslet. Han gav mej en riktig genomkörare i flera minuter innan jag bestämde att han ska med hem.

Höst regnbåge
Så här höll det på, lätta nafsanden och ibland ett rejält påslag som om fisken inte sett mat på flera dar. Om detta var sista fisket i denna sjön för säsongen så var det sannerligen en riktigt fin avslutning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar