onsdag 24 november 2010

Jag missade en stjärna

Jag fick en inbjudan av Janne Isendahl härförleden, att följa med honom på en flugbindarträff med en inbjuden gästbindare vid namn Claes Johansson http://www.jsonsweden.com/
Jag kunde inte komma ner för jag hade bilen på verkstad den helgen. Det var en stor miss. Vi möttes i går jag, Janne och Tony för en av våra återkommande flugbindarsittningar med fika och fisketjôt. Janne hade tagit med sej ett antal flugor bundna av denna händiga innovatör inom flugbindarskrået. Jag blev snabbt imponerad av Claes teknik och idéer kring foamkroppar. Här visar jag några bilder på dessa flugor som Claes har bundit.









Jag hoppas att det dyker upp ett nytt tillfälle där man får en ny chans att spana in hur Claes Johansson får till sina allster. Jag har ju lusläst http://www.jsonsweden.com/ och sett att tekniken att få till bakkroppen är både enkel och genial. Vi får väl se om jag kommer att lägga fingrarna på verktyg och vingmaterial vad det lider.

Hej svejs.

2 kommentarer:

  1. Jag skulle varit på en workshop med Claes förra året i Göteborg men jag kom inte ner dit på grund av snöoväder tyvärr.
    Men jag köpte hans verktyg som man gör foamkroppar av. Enkla att använda och jag använder dem ofta. Även om det säkerligen går ungefär lika bra med en vanlig nål så tycker jag faktiskt att de är värda sitt pris.

    SvaraRadera
  2. Hej Tidan.
    Jag har faktiskt provat själv med en dubbingnål. Och det fungerar alldeles utmärkt. Det jag tycker är så bra är Claes instruktioner. Det är ganska enkelt att göra riktigt fina kroppar med enkla medel.

    SvaraRadera