söndag 6 maj 2012

Premiärfiske i Mossasjön Gnosjö och massor av fiske.

Klubbens sjöar har legat i "träda" några veckor efter att vi satte fisk, och nu i helgen har vi haft vårpremiär.
Mossasjön  >Länk här<
En riktigt trevlig premiär, snudd på succé. Gott om folk, hög stämning och bra med fisk. Det fångades Öring, regnbåge och sjöns naturligt reproducerande bäckröding.
Premiär öring
Det var festligt och trevligt. Klubben bjöd på kaffe och grillad korv till de som hade tagit sej till sjön och löste fiskekort. En heder till de av Gnosjö Sportfiskeklubbs medlemmar som gjorde denna dag till vad det blev.
Några medlemmar, nån gäst och fisketillsyns män.
Sjön ligger vackert belägen nere i en sänka mellan några kullar strax utanför Gnosjö i Småland Jönköpings län. Flera iordningsställda kastplatser gör att det är lätt att komma till och fiska. Spångar runt sjön gör också att du kan ta dej runt nästan helt torrskodd.
Spångar

Fiskeplatser

Fångad fisk
Träd fångst
Jag vill varmt rekommendera en tur till Mossasjöns sportfiske vatten om du är i krokarna och vill prova på ett fint fiske.

Jag har haft besök av två kamrater från Göteborg som kommit ner för att fiska i helgen. Vi började på lördagsmorgonen strax efter  klockan 06:10 med en tur till ovanstående Mossasjön där vi hade en trevlig förmiddag med bra fiske och mingel med likasinnade. Det blåste ganska rejält och det var inte överdrivet varmt, så några turer till brasan för att värma fingrarna blev det under dagen. Vi bestämde att vi skulle köra vidare till en annan av klubbens sjöar för att laga mat och värma kroppen innan vi fortsätter fisket under eftermiddagen.

Klubben har en gammal stuga, en mangelbod till sitt förfogande där vi kan laga mat över öppen eld innomhus.
En stor mangelskiva har blivit bord med plats för ett helt fotbollslag.
Efter maten som bestod av grillade revben och karrékotletter med potatisgratäng blev det lite småprat och en powernap på träbänkarna runt bordet. Sedan ägnade vi resten av lördagen till att fresta klubbsjön med våra flugor.
Andreas tog en fin regnbåge

Vi var hemma vid åttatiden på aftonen. Det första vi gör när vi landar hemma blir att salta och lite senare röka några av dagens fångade firrar. Lite samkväm och ljug om dagens bravader över en pilsner, en duch och krasch i säng strax innan midnatt.

Klockan ringer ca 05:15 på söndag morgon. upp, på med en balja kaffe och packa frukostmackorna som vi också hann med att svänga ihop på lördagskvällen och iväg.

Första stoppet klockan sex i morse fick bli "klubbgölen" En underbar plats med en känsla som hämtad från en dröm i Norrland.

Där var redan två kamrater på plats när vi kom dit. Mikael Gildenfors och Hans Svenningssson var också "på hugget"
Mikael
Hans
Det var betydligt kallare idag, så det fick lov att bli en värmebrasa här direkt på morgonen när frukosten skulle ätas.Hans hade is i spöringarna på morgonen.
 Andreas fixar elden.

Min flugask (en av dom)
Vi har inte hemskt många timmar att fiska på idag, så frukosten går ganska fort och vi går ner från vindskyddet vid gölen och knyter på en fluga för att fresta lyckan en stund.
Det blir en kort fight för mej med en liten fisk som får gå tillbaka. Jag tror att Andreas och Fredrik blev utan här i gölen.

Ett par timmar går och vi bestämmer att vi förflyttar oss till Klubbsjön igen och avnjuter de sista timmarnas fiske från båt. Fisk vakar sporadiskt och ganska makligt, jag spanar lite efter insekter men ser inga. Jag binder till slut på en ljus olivgrön klinkhammer som hänger fint i ytan. Det dröjer inte speciellt länge innan flugan sugs ner lite försiktigt i ett slurp, jag sträcker upp spötoppen och krokar fisken som ger sej ganska snart efter en kort fight. Gött! En öring som ville ha min fluga.
En riktig "muntergök"
Den fick lov att följa med hem eftersom jag ville se efter i vilket skick den var. Jag blev positivt överraskad över hur fint rosa/orange den var i det fasta köttet. Den kommer att smaka fint. Det blev det sista fisket jag ägnade mej åt den här helgen.
 Fram mot lunchtid börjar solens strålar värma när det inte blåser och de många timmarnas fiske och ganska begränsade sovandet gör att det är lätt att ta en snabbpaus. Andreas blundar en stund, medans Fredrik fiskar i bakgrunden.
Jag och Andreas bestämmer oss för att brassa på dagens lunch -Chili Con Carne som frun varit så gullig att fixa åt oss i går, bara att värma. Fredrik landar precis lagom till att maten är varm Efter käket som smakar underligt gott ute i den fina naturen, bestämmer vi gemensamt att vi avslutar helgens fiskande. Grabbarna har en bit att åka och vi har haft en riktigt fin fiskehelg.

Tack för en trevlig helg herrar Larsson och Gunnarsson.