torsdag 27 december 2012

Vildsvins borst eller boar bristles. Färga

Jag tänker visa hur jag gör iordning ett helt vildsvins skinn till färdigt flugbindnings material. Det är ju själva borsten och underullen vi använder när vi ska binda flugor. här är några exempel på flugor som jag bundit med boar bristles eller vildsvinsborst.
Piglet Shrimp Davie McPhail style och min Peacock piglet
Själva knäppandet och slakten av vildsvinet överlåter jag till en god vän som är jägare. Jag har fått hem ett helt skinn som ser ut så här. Känsliga personer kan ju sluta läsa här....
Vildsvin (sus scrofa)
Ni andra ska få se hur jag gör. Det är ganska mycket arbete och en hel del olika moment man bör göra för att få ett bra resultat.

Den bästa biten sitter ofta från raggen i nacken och ner över vildsvinets skinkor. 
Jag vill helst finna borst som är mörka i stammen och ljusare ut i spetsarna som ska vara lite kluvna. Det är upp till var och en att kika på sitt skinn efter de bästa delarna.

Jag skär först ut remsor av skinnet cirka tio centimeter breda. Jag är noga med att raggen inte delas i mitten på längden.




Använd en vass kniv och skär alltid på skinnsidan så slipper du skära av en massa borst/päls i onödan.
Nästa moment är lite kladdigt och kan verka lite äckligt för den som är lite "krackelmagad". Man måste skära och skrapa bort allt fett på skinnsidan, annars blir inte slutresultatet roligt att handskas med.
Så här ska det se ut när du är färdig
 
När jag har gjort färdigt de skinnbitar jag ska ta vara på så ska de rengöras ordentligt, de brukar nämligen vara ganska fulla med grus, jord och barr. Jag spolar först av skinnet med ljummet vatten, sen champonerar jag med nåt champ
o eller liknande som luktar lite gott. och gnuggar ordentligt.
Skölj rent i en spann eller liknande, så att grus och liknande kan falla ur skinnets underull som är ganska kraftigt.
Nu brukar jag spänna upp skinnet på en ställning som jag tillverkat av 6 brädor. 2 ben och 4 tvärslåar. Jag fäster skinnet med hjälp av en häftpistol.

När detta är gjort så har jag ett moment kvar innan jag kan ta igen mej, nämligen Formalin eller Formaldehyd.
Detta penslar jag skinnsidan med för att förhindra att skinnet ska börja ruttna och lukta nåt alldeles förfärligt. OBSERVERA! att Formalin är giftigt och ska endast påföras skinnet i väl ventilerat utrymme eller allra helst utomhus! Jag låter det stå utomhus nåt dygn under tak innan jag tar in hela ställningen i garaget där det får stå och torka i ca en vecka innan jag gör nåt mer med skinnet.
När skinnet är torrt så har det mörknat en aning och blivit styvt som papp. (notera att där finns lite fettrester kvar, de tar vi hand om lite senare)
Nu kan man dela skinnet genom att skära med en vass kniv på skinnsidan. 



När jag har skurit och delat hela skinnet så tvättar jag bitarna ordentligt en gång till i hett vatten och diskmedel för att avlägsna så mycket fett som möjligt från skinnet och borsten.





Färga:
Så här gjorde jag:

En glas cylinder med ca 8 deciliter vatten på spisen full värme tillsätt ca 1 matsked salt


 Vid ca 60 grader Celsius tillsätter jag i det här fallet ca 1/2 tesked färgpulver Fiery Brown

Lägger i bitarna jag ska färga (olika tid för olika färger och nyanser) tillsätter ca 1/2 deciliter ättiksprit för att fixera färgen
När jag tycker att bitarna fått rätt färg så tar jag upp dom och lägger de i kallt vatten och sköljer väl flera gånger. Låt bitarna torka väl på tidningspapper nåt eller några dygn innan du packar ner dom.

Här kan du se några bitar av mitt färgade material:
Yellow
Sunburst
Fiery Brown
Orange
Red
Olive
Blue
Highland Green
Purple
Black

Jag har även en del borst färgade i lite mjukare färger, till exempel sand, ginger, coral och dun. Borst som blir fina som antenner/känselspröt till räkor.

De varierar oerhört i längd och grovlek. Underullen blir ju också användbart, som riktigt fin dubbing.



Jag har ett begränsat överskott med vilsvins borst som jag kan sälja. Skicka ett mejl vid intresse!

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar