lördag 12 maj 2012

En trevlig dag vid Helgeå

Martin Marelius
Jag åkte ner till Gustavsfors tillsammans med några vänner för att träffa andra bekanta och möta nya ansikten vid Helgeå där SSFK Södra Sveriges Flugfiskeklubb arrangerade flugfiskets dag. Ett trevligt arrangemang där man får fiska gratis i ån. Klubben informerar om flugfiske, kastteknik, utrustnig och saker man bör veta om fisket och fiskeflugor i allmänhet och även en djupdykning i åns vatten där man fångar insekter för att lära sej en del om vad fisken äter och vad man med flugbindning försöker immitera.
Jari Maijala
Martin, Lollo och Jari gick för att kolla in vad arrangörerna hade att erbjuda för att sedan roa sej med våran hobby som dom var där för, nämligen -flugfiske, medan jag var inbjuden att tillsammans med Sven Axelsson och Magnus Karlsson demonstrera hur vi binder flugor för flugfiske.

Här sitter jag i gott sällskap med en koncentrerad Magnus vid min sida mitt emot Sven som utan att jag överdriver binder Världens vackraste laxflugor. Stundtals var det "mycket prat och lite verkstad" Det blir lätt så bland alla glada människor.
Jag och Magnus Karlsson

Sven Axelsson
Det var ganska mycket folk som kom och gick i denna lilla stuga där vi satt och band våra flugor. Några erfarna flugbindare och ganska många som inte binder egna flugor ville se hur vi gör våra olika kreationer. En del flugor som liknar insekter i detalj och några rena färgglada konstverk som kan trigga en trög lax till hugg.
En fluga att fiska med

En av klubbens medlemmar var lite frusen och kom in i stugan för att värma sej och kolla vad vi håller på med. Det kändes som förklaringar var överflödiga. Den här gubben är nämligen något av en legend inom gebitet flugbindning och spöbyggnad. Jag övertalade Kenneth Boström att binda en av hans vida berömda flugor till mej, nämligen en -Rackelhane- Det gör jag gärna sa han och lånade mitt flugbindarstäd och verktyg för att göra en fluga. (En fluga till min "Flywall Of Fame")

Sven kollar in hur Kenneth binder sin fluga.
Kenneth Boström
Rackelhane En fluga med massor av fångade fiskar på sitt samvete.
Det var lite av det jag höll på med idag medans de andra fiskade bland annat.

Martin hjälpte Lollo med sina flugkast i strömmen.
Övning ger färdighet.
Louise Lollo Fröne


Jag har haft en trevlig dag bland massor av fina människor.
Här nedan är några av klubbens medlemmar som var med och arrangerade Flugfiskets dag tillsammans med oss som var inbjudna till de olika aktiviteterna.

Tack.

Vi hörs.

1 kommentar:

  1. Åh va kul det såg ut!! En härlig dag och vattnet såg jättespännande ut!

    SvaraRadera