söndag 9 september 2012

En dag vid klubbsjön

Idag tog jag en sväng till den största av klubbens tre sjöar för en stunds fiske. Jag käkade en sen frukost och därefter hade jag laddat termosen för några timmars fiske. Döm om min förvåning när jag upptäckte att jag glömt termosen -igen- ! Tur att vi har nya moderna sociala medier (Facebook) där jag beklagade mej lite. Min gode vän och fiskepolare Jan Isendahl hörde mitt nödrop, och talade om att han också ska upp till sjön. -Ska jag ta med kaffe så det räcker till dej med? frågade han. Skiter björnen i skogen? Janne, du är en räddare i nöden. Tack för bullarna föresten!
Jan Isendahl
Det blev flera timmars trevligt fiske ihop med Janne. Gott om fisk i sjön som var vakvillig. Fisken varierade i storlek, de flesta ganska små. Men dock nån som klev över kilot. En som var såpass att jag tänkte den här får nog komma med hem när du landat i håven. Den läste nog mina tankar, för han bestämde sej för att kliva av precis vid relingen. Snopet, men det gör absolut ingenting. 
Vi hade inte tråkigt många minuter, fisket fungerade nästan precis enligt bruksanvisningen. Skapligt med vak, bra med hugg och mycket drillning blev det. Janne tog med en fisk hem och jag stod över. Sent på eftermiddagen fick vi sällskap av Gunnar och Maggan som också ville pröva lyckan idag. Jag drog upp ankaret och rodde in till land och släppte av Janne som skulle köra hemåt och passade också på att tigga till mej en kopp kaffe av Gunnar innan jag tog ett sista pass ensam i båten. Vi fiskade i par jag och Gunnar med båtarna en bit ifrån varann. Då kan man småprata med varann och peppa varandra lite.

 
Hallå Gunnar!! Det vakar! -bakom dej! -Vid sidan av dej och framför!!
Det är lätt att sitta vid sidan av och tro att man är världsmästare. Men Gunnar fick drilla fisk han med.
 
Jag hissade upp ankaret och tänkte att jag driver mot båtplatsen så sakteliga och fiskar av en längre sträcka innan jag slutar för dagen. Då ringer Eddie en av mina söner och vill prata lite allmänt. Efter en stund upptäcker jag att armarna inte räcker till riktigt. Telefon i ena handen, spöt och lite enhandskastande i den andra. Då ser jag att jag är på väg att driva på några stenar vid en udde. Jag säger till Eddie at vi kanske ska ta och avsluta nu, för det börjar bli mycket nu. Haha säger Eddie, tänk om du skulle få napp också! Vi säger hejdå och jag lägger ifrån mej telefonen. En sekund senare smäller det på en fisk som tar lina. Ett par rejäla rusningar senare så tackar jag firren för en god match och släpper hem honom med ett léende. Han fick rätt pojken.
 
Dagens resultat:
En fluga: Hans van Klinken´s Klinkhammer #16
8 regnbågar

 
och Janne tog också ett gäng bågar på några olika flugor.
 
 
Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar