tisdag 21 september 2010

Öringar och regnbågar vakar överallt.

Jag stack iväg till klubbsjön efter jobbet idag. Det blåste duktigt när jag kom upp till sjön vid 17 tiden, och döm om min förvåning när jag ser att far o son Marelius är ute i en båt och Arne Persson sitter i en annan. Janne Isendahl dök också upp bakom en stubbe som ett troll. Han hade gått i skogen idag. Det var längesedan vi språkades vid, men det dröjer nog inte så länge till innan vi sätter oss och binder lite flugor ihop och ljuger om våra fiskeäventyr igen.
Jag rodde ut längs med sjön och sökte efter lite lä som jag skulle fiska av på kanten. Det var inte riktigt enkelt att flugfiska när vinden viner runt skallen. De andra båtarna var utspridda runt hela sjön.Strax efter klockan 18:00 så mojnade vinden nästan som genom ett trollslag helt till vindstilla. Och helt plötsligt vakade det precis överallt. De flesta vaken var ganska makliga och försynta och ibland rullade hela ryggfenan i vattenytan. Nån enstaka fisk sköt ur vattnet och slog nästan volter i luften. Jag ser nykläckta myggor i luften. Det här ser ju ut att bli en promenadseger för oss som fiskar tänker jag, Men jag hade fel igen. Det spelar ingen roll vilken fluga jag testar idag. Mygglarver, Jassid´s, Diptera små klinkhammer´s eller andra små svarta torrisar, Prickskytte mitt i vaken funkar inte heller! Fruktansvärt frustrerande. Det är ju inte speciellt lång tid man har att fiska på när man sticker efter jobbet så här innnan det börjar mörkna, ca tre timmar bara. Vi börjar dra oss mot klubbhuset med båtarna så vi strålar ihop innan vi når båtplatsen och hinner växla ett par ord. Där visar det sej att det som gällde idag var inte alls små myggimitationer utan stora gröna flicksländelarver i storlek #8

Jag Birger och Arne blev utan fisk medan Martin släppte tillbaka fyra eller fem regnbågar och behåller en öring på ca 50cm.
Birger som fiskat i nästan hela sitt liv ber sin son om en flugfiskelektion, jag behöver nog också plugga på känns det som idag ;)

Flickslända

Martin & Birger Marelius


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar