onsdag 22 september 2010

Det sista som överger en fiskare är ju hoppet!

Månskensfiske

Nu har jag varit vid klubbsjön tre dagar denna veckan och inte fått nåt i nätet att ta med hem. Visserligen inte många timmars fiske totalt, men fina dagar och eftermiddagar iallafall. Jag kände att jag ville testa en dag till för vädret blir ju bara bättre och bättre verkar det som, det får man ju ta vara på, så jag åker upp även i eftermiddag. Jag kommer upp till klubbstugan och trodde väl att alla fyra båtarna skulle vara ute på sjön eftersom det var en fantastisk kväll. Döm om min förvåning när jag är ensam. Jag hämtar nyckel till en av båtarna som jag ska använda och tar med mitt spö ner till båtplatsen. När jag håller på och gör mej klar så kommer det en bil till med en av fiskekamraterna som också tänker prova lyckan i afton. Lars Jönsson kommer ner till mej och vi hinner växla några ord innan jag är klar med mitt. Han berättar för mej att han inte fiskat på nästan hela sommaren så Lars var klart sugen på en fisk han med. Jag berättar om de senaste dagarnas fiske som varit ganska resultatlösa för mej och våra gemensamma vänner den senaste veckan, undantaget heter ju Martin Marelius då som tog flera fiskar igår på en flicksländenymf. Lars undrar hur en sådan ser ut? Jag visar en som jag precis skulle binda på min tafs, -såhär ser den ut, sa jag och visar den. Lars kontrar med att öppna sin flugask och frågar om jag ser en där som liknar min fluga. Eftersom det inte fanns en liknande så gav jag min till honom som jag skulle knyta på mitt spö, jag knyter på en ny när jag kommer ut på sjön tänkte jag. Vi far åt olika håll för fiska så vi inte stör varandra. Sedan tar jag upp min ask för att ta fram en ny flickslända, men jag blev lite lång i synen när jag upptäcker att Lars fick min sista. Jaja det funkar nog med nåt snarlikt eller nåt annat. Efter att ha testat flera flugor som Zonker-streamers, Black Martinez, VS, L´allemand och några försök med "torrisar" igen så avslutas kvällen i skymningen med några försök med en marabou muddler i olivgrönt som också var resultatlöst. Jag styr mot båtplatsen där Lars redan hunnit in med sin båt och promenerat upp till stugan. Jag frågar hur det gick för honom. Lars svarar med att tacka för flugan, den funkade ju riktigt bra sa han. Tre fångade fiskar varav två fick följa med hem. Hur roligt kändes det då? Jag känner en som ska binda lite flugor inför helgen.

Flicksländelarver
Men det var ju kul att den levererade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar