söndag 20 mars 2011

Äntligen lite riktiga vårkänslor!

Vi drog till Ostkusten för att insupa frisk luft, leta efter havsöring och blöta lina i havet. Valet stod mellan Öland eller Södra Blekinge. Öland föll bort bara för att vi kan ön för dåligt. Ingen av oss har fiskat där förut så det får bli ett senare äventyr. Vi klev upp klockan 03:45 och Tony hämtar oss halv fem för att sedan hämta Mikael på vägen söderut mot Pukavik som fick bli dagens mål. Vi lämnade Gnosjö med ett snötäcke på gräsmattan utanför huset som mäter ca 15centimeter, man undrar ju hur det ska se ut när man når kusten.
Vi var lite ängsliga för hur det skulle se ut med driv is inne i viken. Jag hade visserligen fått ett telefonsamtal tidigare i veckan av en god vän som talade om att nu ser det riktigt lovande ut på den fronten, men vindarna kan vara nyckfulla och isflak flyttar sej ganska fort. Här kommer vi fram till ett ställe som skulle rekas på vägen till vår planerade slutdestination för dagen. Det är lite svårt att beskriva i ord hur skönt det känns efter 20 mil i bilen med blandade funderingar när man äntligen efter en vinter som den vi haft denna säsongen kommer fram till detta som var isbelagt bara för nån vecka sedan.
Vi kan nöjt konstatera att dagen börjar lovande. Vi kan se tvärs över viken ut mot de ställen vi ska fortsätta vår resa till, och det ser iallafall fint ut härifrån. Tony visar vägen.

Tommy, Mikael och Tony
Vi sätter oss i bilen och kör de sista kilometrarna till platsen där vi tänker spendera dagen. När vi kommer fram blir vi lite fundersamma på om det ser likadant ut runt hela stället som det gör här där vi parkerar. Is i stora lass!

Driv is
Det är inte alls så illa som det ser ut här. Man kan faktiskt gå på de större flaken som är ca tjugo centimeter tjocka eller kliva emellan och skjuta de åt sidan med vadarstaven om man hellre vill ha bottenkontakt. Nu har vi kommit på plats och "fiskekostymen " har åkt på. Underställ och yllesockar av Merino får-ull och neoprene vadare gör att man klarar kylan utan problem. Spöna är riggade och nu står det flugval på menyn.

Jag och Mikael gottar oss i flugasken
Man behöver ju inte vara ett geni för att räkna ut att oddsen att vi fångar en fisk står mitt emellan bom och succé när isen precis släppt och vattnet håller en temp ganska nära nollan, men med fyra man på plats så ska det väl inte vara så svårt....eller?
Jag och Tony riggar flugspön medans Mikael och Tommy satsar på spinn, Tommy fiskar med kust wobblers medan Mikael kör Bombarda med fluga, på det viset täcker vi ett ganska brett utbud av beten och tekniker för den eventuella fisk som kommer in och gör ett besök nära land. Dagen börjar med ganska svaga vindar som tyvärr blåser rakt från väster som kanske inte är ens i närheten av optimalt.(det uppvärmda yt vattnet far utåt och pressar in kallt vatten nerifrån) Den svaga vinden passar bra för mej och Tony som för dagen har nya fluglinor som ska testas.
Vi befinner oss på en kuststräcka som är ofantligt varierad, med vikar och uddar åt alla håll. Några öar som går att nå från land med vadare gör att du har massor av möjlighet att fiska med vinden i ansiktet eller i ryggen beroende på vilken utrustning du har eller vad du helst föredrar. Ett av alla aber som vi skulle kunna skylla på idag om vi blir utan fisk är att vattenståndet är oerhört lågt. När man är på plats och det är så lågt ska man passa på att memorera stenar och revlar som ser heta ut.
Dessa stenarna brukar ligga under vatten
Jag skulle gissa att vattenståndet är ca 40-50 centimeter under det normala. På den övre av dessa två bilderna kan man ana "badkaret" Man kan bara gissa vad som döljer sej under ytan då om man inte sett det vid lågvatten.
Vädret har varit riktigt skapligt, på morgonen hade vi en riktigt gnistrande vårsol och nästan vindstilla 4-5 plusgrader. Framåt lunchtid så började det blåsa upp mer än prognoserna hade lovat och det mulnade på en aning. Då valde även jag och Tony att överge flugspöt och satsa mer på att komma ut mot vinden med spinnutrustningar.
Spinn vs Fluga
Vi har fiskat av ganska mycket vatten. För att förflytta sej i sidled så behöver man vid de stenigaste partierna ta sej tillbaka mot land för att gå några meter åt nåt håll och sen vada ut på nytt. Många av platserna vi fiskde av var steniga med både små stenar och stora runda "bumlingar" som gör att man upptäcker nya muskler i benen som man glömt att man hade.. Ganska tröttande faktisk.
Några av kustavsnitten är rena sandplayan som naturligtvis är lättvadat.
Här en bild på Tommy som hittde ett strandfynd att vila benen på
En viktig detalj åtminstone i min fiskevärld när man är ute på ett heldagsfiske är maten. Idag var det lite uppdelat gällande vem som ska göra vad. Tony stod för en gryta och potatis Mikael snodde ihop en sallad medans jag drog det längsta strået och stod för bröd och smör.

Köttgryta med potatis och sallad

Det smakar inte sämre för att man "äter ute".

Efter maten så tar vi en sväng till för att utnyttja de sista timmarna innan hemresan. Det är ingen underdrift att säga att frisk luft och natur tar en del på krafterna. Det känns åtminstone i mej att det gått några månader med mest innesittande denna vintern. Jisses vad trött jag börjar bli nu. Undrar om det är "matkoma" eller taskig kondis?

Här kommer några bilder på de som var med.

Tommy Bergström

Mikael Jildenfors

Tony Sjöblom

Hemvändare
Ge det en vecka eller två med lite mer vårsol så tror jag att vi slipper åka hem tomhänta med det fula namnet.