lördag 12 januari 2013

Torskfiske i Öresund

Klockan ringer 03:35 i svinottan, och Juhani hämtar mej klockan fyra. Vi kör förbi Hillerstorp och hämtar upp Josip som hade vänligheten att bjuda med mej på denna lilla "torsktripp" till Helsingborg och M/S Tärnö.
                                                           
Vi var framme vid båten ganska tidigt, vi hade nämligen räknat med att få köra i nysnö. Men väglaget var perfekt. Vi var därför på plats en timme före avgång. Det betydde att vi kunde välja vilken plats på båten som helst. Rigga spön och ta en kopp kaffe innan båten kör ut.


 








Det blir stelt i fingrarna när handskarna åker av och grejerna ska på spöna. Luften håller några minusgrader och det blåser en del. Det tacklas torsk eller sillhäckla med nåt som liknar räkor, bläckfiskar eller andra fantasifulla saker som nog inte går att artbestämma. och längst ned hänger man på en plåtbit som oftast ska likna en fisk, antingen väldigt färgglad Te.x i gult och rött eller nåt helt blankt i metall.
Här tar Josip fram en monstruös konstruktion som ska riggas med en död sill och släppas ned till fiskarna. (Den här ska egentligen användas när man fiskar efter stora hälleflundror, och såna finns inte här) den var kul att se iallafall.
 
Resan varar i 4 timmar och vi fiskar den mesta tiden, för att fiskeplatserna ligger precis utanför hamnområdet. Det är inte på långa vägar nåt strålande fiske idag men det fångas nån torsk på nästan alla stopp skepparn gör över det som ser ut som fiskstimm.(sill och torsk) Jag har bara på tosktackel med två upphängare för jag vill inte fånga sill men det blir ändå dagens första fångst på en stor trekrok på pilken. Den var nog glupsk. efter många om och men får jag äntligen på en torsk som väger ca 2-3 kilo. Gott, då slapp jag iallafall komma iland med "det fula namnet". Totalt får Josip upp 6 torskar + en hög med sill, Juhani tog 4 torskar tror jag han sa och också en massa sill. Jag fick bara en torsk till ;,( 
Det stod två rutinerade torskfiskare på båten, en på var sida om oss tre som hivade fisk betydligt oftare var och en än vi tre tillsammans. Märkligt, det kändes som de fiskade med krok på grejerna och vi körde utan. Dom fyllde sina korgar, medans vi knappt täckte botten. Det spekulerades en del på vägen hem i bilen om vad som gjorde skillnaden??? Men vi har en tori som ska testas nästa gång...
 
Fyra timmar går fort när man har roligt. Nu kör vi mot hamnen igen.
 
Man träffar ofta trevliga människor med samma intresse som oss själva när man vi ute på såna här fisketurer. Jag hade ett givande samtal med den ane av de två rutinerade rävarna jag talade om förut Jan Erik Lundin.
Ingen blev utan fisk, men jag fick minst att rensa.
 
 
Vi hörs.

1 kommentar:

  1. Tack för en trevlig tur!

    MVH Anders

    www.andersfiskeblogg.blogspot.se

    SvaraRadera